top of page

8 Eenvoudige tips om je trainingsmotivatie terug te krijgen


Of je nu nieuw bent met sporten of al jarenlang gewapend bent met een arsenaal aan apparatuur en trainingsplannen, een gemeenschappelijke factor voor iedereen is dat we allemaal wel is worstelen met motivatie. Natuurlijk is het een vluchtig gevoel en voor je het weet ben je weer bezig met het uitvoeren van herhalingen.


Maar als je een harde reset wilt doen en je trainingsritme terug wilt krijgen, zijn er een paar eenvoudige trucs, aanpassingen en veranderingen die je kunt maken in je dagelijkse routine om weer op koers te komen. Volg onze tips hieronder en je zult binnen de kortste keren weer jezelf zijn.


Schrijf Alles Op

Als je moeite hebt met disipline, kan het opschrijven van je doelstellingen — of dat nu het bereiken van een bepaald streefgewicht is, het sneller voltooien van een training dan voorheen of het bereiken van een PR met een bepaalde lift — cruciaal zijn om je ritme terug te vinden. En onderzoek ondersteunt dit. Een studie van de Dominican University onder 270 personen ontdekte dat deelnemers 42% meer kans hadden om hun doelen te bereiken nadat ze ze hadden opgeschreven.


Leer Een Nieuwe Vaardigheid

Als je trainingen of sessies een beetje saai beginnen te voelen, ga dan terug naar de basis en leer een nieuwe vaardigheid. Bijvoorbeeld, leer een handstand push-up (HSPU) met onze door experts geleide gymnastics lessen die je hier kunt vinden.


Bel Een Vriend

Vind je het lastig om alleen een workout te doen? Vraag een vriend of vriendin om samen met jou te sporten! Een onderzoek van de Universiteit van Aberdeen heeft dit bewezen, waarbij werd vastgesteld dat mensen die met een partner trainden meer beweging kregen dan degenen die dat niet deden.


Ververs Je Social Media

Het is geen geheim dat we het afgelopen jaar meer tijd hebben besteed aan sociale media. Over het algemeen is het een nuttig hulpmiddel om in contact te blijven met dierbaren. Maar door je 'volg'-lijst opnieuw in te stellen — van het ontvolgen van onbehulpzame accounts tot het volgen van nieuwere, inspirerende feeds — kun je nieuwe workouts, interessante recepten en frisse manieren van sporten ontdekken.


Werk Naar Een Doel Toe

Als je jezelf wilt verbeteren is het handig om je focus te verleggen naar een specifiek doel. Of je nu meer afstand wilt afleggen tijdens je runs, meer tijd wilt reserveren voor lichaamsbeweging per week of gewoon vroeger wilt opstaan voor een ochtendwandeling, jezelf doelstellingen geven is een waterdichte manier om jezelf verantwoordelijk te houden.


Herdefinieer De Taak

Probeer een taak op een nieuwe manier aan te pakken. In plaats van te denken aan hoe moeilijk een run of de herhalingen tijdens een training zullen aanvoelen, denk aan de korte- en langetermijnvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging. Deze strategie is ook gebaseerd op wetenschap, met een studie uit 2008 van de McGill University en de University of Massachusetts die ontdekte dat het 'herdefiniëren' van taken als iets dat je wilt doen — in plaats van moet doen — maakt je tot 24% meer kans om het te bereiken en te slagen. We houden van die kansen.


Maak Een Nieuwe Afspeellijst

Klaar om je routine te remixen? Druk op play! Een studie gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Psychology, waaruit blijkt dat het luisteren naar muziek met een hoog tempo een transformatief effect had op de perceptie van moeilijkheid tijdens het sporten. "Het luisteren naar muziek met een hoog tempo tijdens het sporten resulteerde in de hoogste hartslag en de laagste waargenomen inspanning in vergelijking met het niet luisteren naar muziek", zei studieauteur Professor Luca P. Ardigò.


Op dezelfde manier ontdekte een studie van de Samford University met 24 personen dat 12 deelnemers die naar muziek luisterden — in vergelijking met 12 die dat niet deden — tijdens een bankdruktraining meer herhalingen konden doen dan degenen die dat niet deden.


Verander Je Omgeving

Met de lente en de zomer bijna hier is het de perfecte tijd om uit je sportwinterslaap te komen en nieuwe grond te breken op je nieuwe trainingsgebied. Neem bijvoorbeeld je mat mee naar het park of ga naar je lokale atletiekbaan voor wat op snelheid gerichte runs. Niet alleen zal de frisse lucht je aanmoedigen om meer tijd buiten door te brengen, je zult ook je lokale omgeving verkennen en, cruciaal, lichaamsbeweging associëren met een gevarieerde routine, in plaats van een twee meter vierkante ruimte.



23 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page